kau dan aku

kau dan aku
aku dan kau

Selasa, 18 Mac 2014

Kari Ketam Ringkas Sedap


BAHAN-BAHAN

Bawang merah : 3 ulas
Bawang Putih : 2 ulas
Halia : 1 inci
* Blender kering atau tumbuk atau racip halus*

Serbuk kari 1 paket/ 4@5 sudu
Santan 1/2 cawan
Air 2/3 cawan
Ketam 10 ekor potong 2
Kacang Bendi 3/4 btg (org kelantan panggil kacey miorr hehe)
Asam jawa


CARA-CARA

Memula tumis bahan yang dikisar. Bila nampak garing masukkan serbuk kari. Kalau nampak nak hangus masukkan air ye sedikit. Bila dah sebati masukkan santan dan air. Cara saya, saya masukkan ketam dahulu, supaya rempah sebati dan meresap dalam isi ketam, baru masukkan santan dan air. Mana-mana pun boleh cikjah oi...Nak-nak mendidih kacang bendi seterusnya masukkan gula dan garam secukup rasa. Last sekali masukkan air asam jawa. SIAP...!!








Tiada ulasan:

Catat Ulasan